چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ ,26 September 2018
 
 
وزیر بهداشت:
ظاهرا نفع خودروسازان و بیمه‌ها در افزایش تلفات جاده‌ای است
در خودرو سازی به مردم ظلم می‌کنیم/ قوه مصممی برای جلوگیری از ساخت برخی خودرو‌ها وجود ندارد
 
قاضی زاده هاشمی گفت: در خودرو سازی به مردم ظلم می‌کنیم و قوه مصممی برای ساخت برخی خودروها وجود ندارد.
 
به گزارش فانا، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در دومین جشنواره کشوری سوانح و حوادث با محوریت پویش ملی 30-60 که در رادیو سلامت برگزار شد با بیان اینکه روزانه بیش از 66 نفر و برخی روزها 88 نفر جان خود را در سوانح ترافیکی از دست می‌دهند، گفت: تعداد کشته‌ها در سوانح ترافیکی روزانه بیش از تعداد کشته شدگان در حادثه سقوط هواپیمای یاسوج که بسیار غم‌بار بود است اما این اتفاقات ناگوار که هر روز رخ می‌دهد را حس نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: شاید خیلی برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستیم از یک طرف عده‌ای جان شیرین خود را فدای دین می‌کنند و مظهر ایثار و شهادت می‌شود ولی از طرفی شاهد آن هستیم که بیشترین تلفات در جوامع بشری در منطقه ما و کشورهای اسلامی است که کمتر برای آن اهمیت قائل هستیم.

هاشمی بیان کرد: به نظر می‌رسد خودرو سازان و بیمه‌ها نفعشان در افزایش بیشتر کشته‌هاست تا تعداد مصدومان و برای همین است که در خودروسازی به مردم ظلم می‌کنیم چون جان انسان‌ها کمتار ارزش دارد و متاسفانه گوش شنوایی در مجلس و دولت نیست همچنین قوه مصممی که باید از ساخت برخی خودروها جلوگیری کند در کشور وجود ندارد.

سال گذشته 16 هزار و 201 نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند

وزیر بهداشت گفت: ای کاش آنقدر که در فضای مجازی به خبرهای سیاسی و برخی مسائل اهمیت می‌دهیم و یکسری اطلاعات را درست یا درست در یک عملیات روانی این روزها در کشور مبادله می‌کنیم برای جان هموطنان هم بیشتر وقت می‌گذاشتیم.

وی با بیان اینکه هر سال در دنیا یک میلیون و 250 هزار نفر جان خود را در سوانح ترافیکی از دست می‌دهند، اظهار کرد: این میزان کشته‌ها یعنی روزانه سه هزار و 424 نفر در روز و 142 نفر در هر ساعت جان  خود را در حوادث ترافیکی از دست می‌دهند؛ همچنین 20 تا 50 میلیون نفر مجروح می‌شوند و برخی تا آخر عمر روی صندلی چرخدار و یا بستری روزگار گذران می‌کنند و هزینه گزافی به خانواده تحمیل می‌شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه متاسفانه اکثر قربانیان حوادث ترافیکی بین سنین 15 تا 29 سال هستند، ‌گفت: این نشان می‌دهد که مولدترین و ناب‌ترین افرادی که می‌توانند آینده‌ساز جامعه باشند بیشترین آمار قربانیان حوادث ترافیکی را تشکیل می‌دهند.

هاشمی در ادامه به جایگاه حوادث ترافیکی و مرگ و میر انسان‌ها اشاره کرد و افزود: در سال 2004 حوادث ترافیکی نهمین علت مرگ و میر انسان‌ها بود اما بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2030 حوادث ترافیکی به پنجمین علت مرگ و میر انسان‌ها تبدیل می‌شود، یعنی مردم جهان از تکنولوژی که بیشتر برای رفاه حال انسان‌هاست بیشتر آسیب می‌بینند.

وی ادامه داد: ایران در منطقه دومین و در دنیا هشتمین کشور از نظر آمار تلفات جاده‌ای بعد از کشورهایی چون لیبی،‌ تایلند،‌ مالاوی، جمهوری کنگو و آفریقای مرکزی قرار دارد.

هاشمی اظهار کرد: در سال 96،  16 هزار و 201 نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست دادند و آمار مصدومان 21 برابر کشته‌ها بود، هر چند که بسیاری جان سالم به در بردند اما می‌توان گفت روزانه 44 نفر و هر ساعت 2 نفر جان خود را در جاده‌ها از دست دادند و این آمار در شهریور ماه افزایش پیدا کرد به طوری که در هر 15 دقیقه یک نفر جان خود را در حوادث ترافیکی از دست داد.

امیدوارم روزی برسد خداوند خودرو سازان ‌منصفی در کشور متولد کند

وزیر بهداشت با اشاره به راه‌اندازی کمپین30-60 برای کاهش آمار تلفات حوادث ترافیکی گفت: به دلیل آنکه 60 درصد حوادث ترافیکی در 30 کیلومتری شهرها اتفاق می‌افتد این کمپین‌ با همکاری پلیس را‌هور، ‌وزارت بهداشت، ‌رادیو سلامت و صدا و سیما راه‌اندازی شده است.

وی موتورسیکلت‌ها را یکی از عوامل اصلی بروز حوادث در نزدیکی شهرها دانست و گفت : باید در این زمینه بیشتر مراقبت کنیم، همچنین امیدوارم روزی برسد خداوند خودرو سازان ‌منصفی در کشور متولد کند و آنها را در مسند کار قرار دهد.

هاشمی ضمن انتقاد از بروز حوادث ترافیکی در نقاط حادثه خیز جاده‌ها گفت: اغلب حوادث جاده‌ای در نقاط حادثه خیز جاده‌ها تکرار می‌شود و به نظر می‌رسد اراده‌ای وجود ندارد که این نقاط حادثه خیز یکبار برای همیشه اصلاح شود چه در زمانی که کشور پولدار بوده یا کم پول است.

وزیر بهداشت گفت: تا زمانی که نتوانیم فرهنگ‌سازی کنیم و قوانین و مقررات رعایت نشود آمار تلفات حوادث ترافیکی کم نخواهد شد؛ اینجاست که نقش صداو سیما بی بدیل است هر چند که نقش اول این راه را آموزش و پرورش و قبل از آن خانواده‌ها ایفا می‌کنند و هر چه در این حوزه تلاش کنیم کم است.

وی ادامه داد: در آموزش نباید از تکرار خسته شد اگر غیر این بود روزانه 17 رکعت نماز نمی‌خواندیم که هر رکعت آن تقریبا تکرار رکعت قبلی است.

هاشمی گفت: هنرمندان می‌توانند با برنامه‌های اثرگذار بهترین تاثیر را در کاهش حوادث ترافیکی داشته باشند همانطور که شاهد آن بودیم انیمیشن‌هایی که در صدا و سیما با همکاری پلیس راهور ساخته شده بود تا چه میزان در کاهش حوادث ترافیکی اثر گذار بود.

وزیر بهداشت اظهار کرد: ما در حوزه بهداشت و درمان بیشتر شبیه آقای شصتچی هستیم که می‌گفت: ما بی‌تقصیریم و قربانی ندانم کاری‌های کسانی چون رانندگان، راکبان موتور سیکلت و کسانی که در خودرو سازی در جاده‌ها ناظرند ، هستند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه به کمک دولت و مجلس ناوگان اورژانس را نوسازی کردیم و آمبولانس‌های هوایی و دریایی نیز راه‌اندازی شد،‌گفت: امیدوارم سازمان بیمه مرکزی که به جای پول به ما پس از یکسال اوراق می‌دهند روزی برسد که در این حوزه یک ریال نیز پرداخت نکند و هیچ کودکی مصدوم یا خانواده‌ای داغدار نشود.

هاشمی ادامه داد: خانواده‌ها خود مراقب فرزندانشان باشند این غصه بزرگی است که افراد 15 تا 29 سال که عزیزترین جوانان ما هستند به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست بدهند، امیدوارم با کمپینی که راه افتاده است شاهد کاهش حوادث ترافیکی در 30 کیلومتری شهرها باشیم.
 
کد مطلب : ۱۵۱۴۲
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۹
۰
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
 

ارسال
 
گروه های خبری :