يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ,18 November 2018
 
 
وزیر بهداشت:‏
ساختار وزارت بهداشت باید تغییر کند
 
وزیر بهداشت گفت: ساختار وزارت بهداشت باید در این دوره تغییر کند، یکی از آرزوهای من این است سازمانی برای آموزش پزشکی وجود داشته باشد و روسای دانشگاه های علوم پزشکی فقط به آموزش و پژوهش بپردازند و دیگر بیمارستان اداره نکنند، اگر این کار انجام شود، یک اتفاق بزرگ است.
 
به گزارش فانا، سید حسن هاشمی روز یکشنبه در اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر ‏کشور ضمن تبریک سال جدید تحصیلی افزود: نزدیک به 200 هزار نفر دانشجو در 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور تحصیل می‌کنند. ‏در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و کارنامه درخشانی در حوزه علوم پزشکی داریم و باید قدردان نعمت اساتید ‏و مدیرانی باشیم که طی این 4 دهه کارنامه درخشانی از خود به جا گذاشتند. دانشگاه منشا تحولات بسیاری است و رهبر معظم انقلاب ‏نیز بارها بر این موضوع تاکید کردند.‏

وی افزود: دانشگاه در زمان انقلاب و حتی در زمان جنگ پاسدار ارزش‌های انقلاب بود. دانشگاه همواره مورد طمع جریان‌های ‏سیاسی بوده و خواهد بود. دهه دوم انقلاب تمام تلاش بر گسترش زیرساخت‌ها و توسعه علوم پزشکی گذاشته شد که ثمره آن را در دهه ‏سوم انقلاب دیدیم و ایران توانست با رشد اعجاب انگیزی در حوزه علوم پیشرفت داشته باشد و موقعیت‌های خوبی را در سطح بین ‏المللی کسب کند. برخی افراد بحث مقاله نویسی را به عنوان کم کاری دانشگاه مطرح می‌کنند. اما از میان این پژوهش‌های نظری، ‏پیشرفت‌هایی بیرون آمد که به حرکت رو به جلو منجر شد.‏

هاشمی ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب موضوع خلق ثروت، فناوری، ماموریت محور شدن دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، ورود ‏به حوزه فعالیت و محصول مهمترین شاخصه توجه به علم بود و هست. در حال حاضر بیش از هزار شرکت دانش بنیان کار می‌کنند ‏که بخش عمده‌ای از بازار دارو و تجهیزات پزشکی را بر عهده دارند.‏

وزیر بهداشت بیان کرد: اساس و پایه این فعالیت‌ها سال‌ها پیش توسط اساتید بزرگ علوم پزشکی گذاشته شد که ما نیز این مسیر را ‏دنبال می‌کنیم. اگر بخواهیم آموزش پزشکی را با آموزش عالی در رشته‌های دیگر مقایسه کنیم، می‌بینیم فعالیت‌ها در این حوزه قابل ‏تقدیر است. یکی از مشکلاتی که امروز در آموزش عالی وجود دارد، کمی گرایی است که به ویژه در رشته‌های غیر علوم پزشکی ‏برای برخی از علوم مادر مصیبت آفرین شده است.‏

وی اظهار داشت: برخی می‌گویند همه سراغ رشته‌های پزشکی می‌آیند، زیرا پولساز است، اما این طور نیست. بالغ بر چند صد ‏مرکز آموزشی در کشور وجود دارد که بدون نظارت در حوزه آموزش مداخله می‌کنند. یکی از دلایل گرایش به حوزه پزشکی، اعتبار ‏اجتماعی جامعه پزشکی است و باید از تمام افرادی که از این رشته‌ها حراست کردند باید تشکر کرد.‏

هاشمی گفت:‌ طی پنج سال گذشته معاونت آموزشی وزارت بهداشت کارهای با ارزشی انجام داد و بنیانگذار اقداماتی بود که اگر ادامه پیدا کند و ‏مراقبت شود می‌تواند آموزش پزشکی را به قله‌های پیشرفت در این حوزه برساند.‏

وزیر بهداشت ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی بر خلاف سایر رشته‌ها به این سمت حرکت کردند که به تعداد نیاز کشور، داروساز ‏و پزشک و پرستار و غیره تربیت کنند. یکی از مشکلاتی که فارغ التحصیلان آموزش عالی دارند، بیکاری است. علت این موضوع ‏این است که در بخش اقتصادی زمینه سازی دقیق و لازم صورت نگرفته و از طرفی تربیت دانشجویان آموزش عالی ماموریت محور ‏نیست. به طور مثال باید دستگاه اقتصادی یا برنامه ریزی سفارش بدهد که در چه رشته‌هایی نیازمند متخصص است تا دانشجویان تربیت ‏شوند.‏

وی بیان کرد: اعتباربخشی دانشگاه‌های علوم پزشکی نشان می‌دهد که در آموزش پزشکی به کیفیت توجه می‌شود. در این بخش نباید ‏کوتاهی شود. از طرفی باید روی ظرفیت‌ها نیز حساس بود.‏

وزیر بهداشت اظهار داشت: در ابتدای انقلاب تعداد دانشجویان پزشکی 600 نفر بود و در حال حاضر حدود 8 هزار دانشجوی ‏پزشکی تربیت می‌شوند و این نشان دهنده ارزش و اعتبار این رشته است. رشته پزشکی با جان مردم سر و کار دارد و هر چه بیشتر ‏سختگیری شود، مردم حمایت بیشتری می‌کنند. البته مهندسی نیز با جان مردم سر و کار دارد و باید به کیفیت توجه کرد. ماموریت ‏محور کردن دانشگاه‌های علوم پزشکی کار بسیار ارزشمندی بود که انجام شد.‏

وی با بیان اینکه آموزش خیلی گران تمام می‌شود، افزود: باید برخی رشته‌ها در قالب تخصص آورده شوند. در مناطق دور دست و ‏محروم با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم. اگر نسبت دانشجو با متخصص را مقایسه کنیم، قابل مقایسه با کشورهای همجوار ‏نیست. با وجود اینکه در این دوره 30 درصد از ظرفیت افزایش یافته است.‏
 
کد مطلب : ۱۶۱۱۹
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۲۰
۰
 
مرجع : خبرگزاری ايرنا
 

ارسال
 
گروه های خبری :