شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۸ ,20 July 2019
 
 
مدیر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:
شیرینی های مصرفی را در مهمانی های نوروز بشمارید
 
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت، اگر طی روز میهمانی های متعددی می روید حساب تعداد شیرینی هایی را که می خورید داشته باشید و در کنار آن میوه هم مصرف کنید.
 
به گزارش فانا، زهرا عبداللهی افزود: اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات، آجیل و غیره زمینه ساز دیابت نوع 2، پرفشاری خون، چربی خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی است که باید همه گروههای سنی به برنامه غذایی سالم در ایام نوروز توجه اساسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: بهتر است هموطنان در ایام نوروز از انواع شیرینی های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی میهمانان خود تهیه کنند تا آنها با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند.

عبداللهی ادامه داد: شیرینی های تازه که با مقادیر زیاد شکلات، خامه یا ژله تهیه می شوند، میزان کالری بالایی دارند و مقادیر زیادی قند و چربی وارد بدن می کنند که علاوه بر اضافه وزن، بالارفتن میزان چربی های خون را نیز به دنبال خواهند داشت.

این متخصص تغذیه توصیه کرد، در طول روز اگر به میهمانی های متعددی می روید حساب تعداد شیرینی هایی را که می خورید داشته باشید، اگر در یک دید و بازدید شیرینی میل کردید، در دید و بازدید بعدی بجای شیرینی یک عدد میوه مصرف شود.

عبداللهی ادامه داد: میوه ها علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازم هستند، حاوی ترکیباتی بنام آنتی اکسیدان بوده که نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است.

به گفته وی، آنتی اکسیدان ها از طریق ترکیب شدن با رادیکال های آزاد که بدنبال واکنش های اکسیداسیونی در بدن تولید می شوند، از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند.
عبداللهی افزود: در میان میوه ها، مرکبات و سیب از پرخاصیت ترین ها هستند، مصرف موز بدلیل داشتن کالری زیاد باید محدود شود و خیار نیز چون کالری بسیار کمی دارد و جای میوه را می گیرد، برای کسانی که اضافه وزن دارند یا مراقب قند خون خود هستند بسیار مناسب است.

وی اضافه کرد: برای صرف چای، به جای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده و اگر قهوه و نسکافه برای پذیرایی سرو می شود از نوع بدون قند آن استفاده شود.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: در مصرف آجیل زیاده روی نشود، انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، بطوری که هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری است.

عبداللهی اظهار داشت: از انواع آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده شود، آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند و افرادی که به فشار خون بالا دچار هستند و همچنین بیماران قلبی عروقی از مصرف آجیل های شور باید پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در وعده ناهار و شام، اگر چندین نوع غذا سرو می شود، حتی الامکان به یک نوع غذا بسنده و برای جلوگیری از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، سعی کنید نیمی از بشقاب با سالاد و سبزی پر شود، با این کار میزان دریافت کالری حاصل از غذای مصرفی محدود می شود و سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و از اضافه وزن جلوگیری می کند.

عبداللهی گفت: به تغذیه سالمندان و کودکان توجه بیشتری باید کرد تا از پرخوری و یا بیش خواری آنها جلوگیری شود.
وی افزود: در صورت نبود زمان کافی برای پخت و پز، غذا در ایام عید به جهت دید و بازدیدهای زیاد و مصرف آجیل، شیرینی و میوه در طی روز سعی شود، وعده ناهار و شام بسیار سبک مانند استفاده از نان، پنیر و سبزی، نان، پنیر و خیار و گوجه فرنگی، فرنی، سوپ های ساده و غیره استفاده و از مصرف غذاهای آماده، پرچرب و فست فودها خودداری شود.

عبداللهی تصریح کرد: بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نکنید.
 
کد مطلب : ۱۷۸۳۴
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۸
۰
 
مرجع : خبرگزاری ايرنا
 

ارسال
 
گروه های خبری :