دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ,20 May 2019
 
 
کنکور ۹۸
قرص‌های ضد استرس دردی از کنکوری‌ها دوا می‌کند؟
 
برخی افراد در طول دوران کنکور برای کاهش استرس به سراغ روش‌هایی می‌روند که با عوارضی متعدد برای آن‌ها همراه است.
 
به گزارش فانا، فرصت زیادی تا برگزاری کنکور؛ بزرگترین ماراتن علمی کشور باقی نمانده است و داوطلبان به سرعت در حال مطالعه و مرور مطالب درسی هستند؛ در این روز‌ها داوطلبان در کنار مطالعه، ناخواسته درگیر برخی از حواشی می‌شوند که ممکن است برای آنان مشکلات جدی را به وجود آورده و زحمات چندین ساله آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب را از بین ببرد؛

این حواشی و اتفاقات فارغ از استرس، سردرگمی، نگرانی و پارامتر‌های هیجانی در قالب پرخاشگری، عصبانیت و انزو بروز خواهد داشت.با توجه به نزدیک بودن کنکور و به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم گرفتیم با یک مشاور تحصیلی خبره و باتجربه صحبت کنیم و نظر وی را درباره راهکار‌های مقابله با این حواشی جویا شویم؛ در همین راستا با اسماعیل قربانی مشاور تحصیلی و روانشناختی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.


عوارض قرص‌های ضد استرس چیست؟

اسماعیل قربانی مشاوره تحصیلی و روانشناختی درباره عوارض جانبی قرص‌های ضد استرس، اظهار کرد: مصرف کردن مقدار و نوع داروهای ضد استرس با توجه به گستره بالایی که دارند، باید با توجه به حسی که افراد تجربه می‌کنند و ویژگی‌های مختلف هر فرد و اینکه با چه دارویی همزمان مصرف شود، استفاده شود؛ پس مصرف خودسرانه این داروها به تبع ضرر می‌رساند و دانش آموزان تاثیر مخالف می‌گیرند.

این مشاور تحصیلی اظهار کرد: کمی از استرس و اضطراب برای کنکور طبیعی است و دانش آموز وقتی می‌گوید اضطراب امتحان دارم امری طبیعی است؛ در این بین داروی اعصاب و روانی که برخی از دانش آموزان به صورت خودسرانه استفاده می‌کنند عاری از عارضه نیست از این رو دانش آموزان برای حل مشکل خود و کاهش استرس و اضطراب باید به پزشک مراجعه کنند.

استرس و اضطراب در کنکور امری طبیعی است

وی تشریح کرد: طبیعی است زمانی که کار مهمی را انجام می‌دهیم نسبت به آن موضوع اضطراب و حساسیت داشته باشیم، اما زمانی باید به این داروها مراجعه کرد که در عملکرد بدن اختلال ایجاد نکند و فشار روانی به حدی بالا باشد که مانع از آن شود که بتوانیم درس بخوانیم و استرس و تجربه روانی در ذهن خود را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: برخی علائم روانی نمی‌گذارد فرد آرام باشد و باعث آزار روانی وی می‌شود، اما در برخی افراد استرس و اضطراب علائم بدنی از خود نشان می‌دهد و فرد دچار تپش قلب، کهیر و مور مور شدن بدن می‌شود و با توجه به اینکه دانش آموزان در ایام پرفشار درس می‌خوانند در کنار داروهای اعصاب و روان نیاز به برخی مکمل‌های غذایی دارند که در قالب قرص می‌تواند باشد اما باید دانست که این مکمل‌ها هم باید با تجویز پزشک باشد.

از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید

قربانی بیان کرد: باید از مصرف خودسرانه دارو پرهیز و حتما این داروها را تحت نظر پزشک مصرف کرد تا دچار عوارض جدی نشویم؛ مصرف خودسرانه برخی از این داروها باعث اختلال می‌شود در کارکرد فرد شده  و اجازه نمی‌دهد به خوبی حتی درس بخواند و کارایی او به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ اگر فردی قصد افزایش کارایی خود را دارد باید به سراغ راه‌های دیگر برود زیرا این روش ممکن است خطرات جدی به همراه داشته باشد، داروهایی مانند ریتالین عوارض جدی برای افراد خواهد داشت و ممکن است اصلا مناسب فرد نباشد و اثرات مخربی برای او داشته باشد.

این مشاور تحصیلی یادآوری کرد: ‌مصرف این گونه داروها اصلا توصیه نمی‌شود اما زمانی به این داروها مراجعه می‌کنیم که با تجویز پزشک باشد و در مدت زمان مشخص شده و با دوز مشخصی باید آنها را مصرف کرد؛ قطع ناگهانی این گونه داروها هم عوارض جدی برای فرد دارد.
 
کد مطلب : ۱۸۴۸۶
پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۴
۰
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران جوان
 

ارسال
 
گروه های خبری :