پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ,14 November 2019
 
 
بهروزی در گفت‌وگو با فانا تشریح کرد:
برگزاری نخستین کمپین تخصصی آگاهی‌بخشی ترک سیگار با رویکرد درمان شخصی‌سازی شده
 
خبرنگار فانا با دکتر میلاد بهروزی مدیر بازاریابی شرکت داروسازی کوثر و پژوهشگر حوزه اعتیاد در حاشیه نخستین کمپین تخصصی ترک سیگار که با ابتکار تیم ایشان در شرکت داروسازی کوثر و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر و دخانیت برگزار شد، گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:
 
با توجه به اینکه هفته ای که گذشت، هفته ملی مبارزه با مواد مخدر و دخانیات بود، ارزیابی شما از میزان مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر به چه صورت است؟

همیشه یکی از مشکلاتی که وجود دارد عدم شفافیت در ارائه امار صحیح مصرف‌کنندگان و شاید عدم پایش دقیق این جامعه باشد اما نکاتی در آمارهای موجود دیده می شود که بعضا بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، 28 درصد جمعیت مردان و 10 درصد جمعیت زنان ایرانی سیگاری هستند این در حالی است که 70 درصد این جمعیت سنی کمتر از 40 سال دارند و نیروی کار و سرمایه اصلی کشور به حساب می آیند. در ایران سالانه 65 هزار نفر بر اثر مصرف زیاد سیگار جان خود را از دست می دهند! در حالی که سیگار قابل پیشگیری‌ترین دلیل مرگ و میر شناخته شده است! اگر سیگار کنترل شود، نظام سلامت نیازی ندارد تا در آینده هزینه بسیار گزاف‌تری را خرج درمان بیماری های ناشی از سیگار کند. یا در مورد سوءمصرف الکل، شاید متعجب شوید اما طبق آمار سازمان پزشکی قانونی، الکل بعد از سیگار و مشتقات مورفینی، سومین عامل اعتیاد در جامعه ایرانی است. یعنی جلوتر از شیشه و کراک!!

معمولا وقتی اسم ترک سیگار می آید چیزهایی مثل آدامس و چسب نیکوتین یا سیگار الکتریکی در ذهن تداعی می شود. آیا راهکار درمانی همچنان همین است؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. همه دغدغه ی ما این است که این تفکر غلط را چه در سطح درمانگران و چه در سطح درمان پذیران اصلاح کنیم. مواردی مثل سیگار الکتریکی و انواع فراورده های حاوی نیکوتین در نوع خاصی از درمان که به آن درمان جایگزین اطلاع می شود به کار می رود و صرفا جایگزین سیگار می شوند و بحث ترک را خود نمی توانند ایجاد کنند و درمان اصلی نیستند. همانطور که مصرف سیگار در افراد مختلف متفاوت است و میزان وابستگی آنها به نیکوتین موجود در سیگار متفاوت است، درمان ترک سیگار نیز راهکارهای متفاوتی دارد و امروزه پروتکل های جدید به سمت درمان های شخصی سازی شده رفته است که در آن فاکتورهایی نظیر ژنتیک، محیط و کار فرد، شرایط روانی و جسمی، بیماری زمینه‌ای، میزان وابستگی به نیکوتین و همراهی با درمان هر کدام جایگاه خاص خود را دارند و اثرگذار هستند و طول درمان را تعیین می کنند. امروزه در خط اول درمان وابستگی به سیگار، فرد به سیگار کشیدن خود ادامه می دهد و داروی وارنیکلین را شروع می کند. این دارو چون آگونیست نسبی گیرنده نیکوتین است، می تواند در گام اول از میزان تمایل شدید به مصرف یا Craving بکاهد و در گام دوم بدن را به روال عادی عدم نیاز به نیکوتین اگزوژن بازگرداند. در این پروسه افرادی مثل بیماران خاص قلبی، تنفسی، زنان باردار که باید سیگار را سریع‌تر و در مدت کوتاهی کنار بگذارند، احتیاج دارند سیگار را خیلی سریع قطع کرده و از جایگزین‌های آن مثل فراورده های نیکوتینی برای موارد خیلی شدید تمایل به مصرف که به آن urge craving گفته می شود در کنار وارنیکلین استفاده کنند.
 
افراد سیگاری معمولا می گویند ما بارها به ترک سیگار اقدام کردیم اما بعد از مدتی دوباره مجبور شدیم به نظر شما علت شکست در ترک سیگار چیست؟

بله، این جمله‌ای است که بسیار می شنویم. به همین دلیل است که می گویم فقط همت کافی نیست! اغلب این افراد چون وابستگی جسمانی به سیگار را جدی نمی گیرند، یک دفعه اقدام به ترک می کنند و بعد از چند روز به دلیل بروز withdrawal syndrome یا نشانگان ترک، مجبور به استفاده مجدد از سیگار می شوند و احساس شکست می کنند! بحث وابستگی به سیگار هم جنبه جسمانی دارد و هم جنبه روحی-روانی. از منظر جسمانی، انسان سیگاری همچون فردی تشنه می ماند که تا تشنگی‌اش برطرف نشود، نمی تواند به زندگی عادی ادامه دهد! اینجاست که دارودرمانی جایگاه مهم و اساسی خود در ترک سیگار را نشان می دهد. بنابراین فرد سیگاری هم باید تمایل به مصرف‌اش با جایگزینی کوتاه‌مدت به مرور کم و کمتر شود تا ترک کامل سیگار در وی رخ دهد. اگر بخواهیم مراحل ترک سیگار را بطور خلاصه مطرح کنیم، سه مرحله را خواهیم داشت:

1- ایجاد عزم جدی و آماده‌سازی ذهنی و بسترسازی برای شروع ترک سیگار
2- دارودرمانی
3- خودمراقبتی و انجام راهکارهای غیر دارویی موازی با درمان دارویی
 


تفاوت سیگار و مواد مخدر از نظر نوع ترک در چیست؟ آیا برای سیگار هم باید در کمپ بستری شد؟

تفاوت و به نوعی بهتر بودن سیگار نسبت به سایر مواد دخانی و مخدر را از دو نظر می توان تحلیل کرد. یکی بحث شروع پروسه ترک سیگار و درمان و دیگری تفاوت در تمایل شدید به مصرف. معمولا برای ترک مواد مخدر باید ماده مصرفی یک دفعه کنار گذاشته شود و از جایگزین‌هایش (آگونیست‌های اپیوئیدی) استفاده شود و نشانگان ترک طولانی مدتی هم دارند که اکثرا باعث می شود فرد در کمپ بستری شود اما در مورد سیگار اینطور نیست و فرد می تواند به سیگار کشیدن کما فی السابق ادامه دهد و این دارو است که کمک می کند نیاز فرد به سیگار کمتر شود و خود کاتالیزوری می شود برای همراهی بیشتر فرد و خانواده‌اش برای اضافه کردن راهکارهای غیر دارویی به دارودرمانی و افزایش سرعت بهبودی و تکمیل پروسه ترک.

از طرف دیگر میل شدید به مصرف مواد مخدر بسیار جدی‌تر از سیگار و طولانی‌مدت است. برای همین است که شاهد آن هستیم که معتادان ممکن است کیلومترها پیاده راه بروند، یا دزدی کنند، تن‌فروشی کنند، گدایی کنند تا کمی مواد تهیه کرده و به قولی نشئه بشوند اما مطالعات نشان داده، تمایل شدید به مصرف سیگار بین 2 تا 10 دقیقه است و سپس فروکش می کند! پس کنترل آن راحت‌تر است. در همین مورد یکی از توصیه هایی که به بیماران داریم آن است که سعی کنند از تکنیک 4D استفاده کنند. Delay یا تاخیر در مصرف سیگار، do something else و سرگرم کردن خود به کار دیگر، drink water کمی آب بنوشید، deep breathe چند بار نفس عمیق بکشید.یا مثلا توصیه می کنیم سیگار زاپاس با خود نداشته باشند یا در خانه نگه ندارند تا هر وقت میل به سیگار پیدا کردند، مجبور به خرید مجدد بشوند و این اتلاف زمان خود باعث گذران زمان urge و نیاز اورژانسی به سیگار می شود و  فروکش می کند.

در حوزه مبارزه با دخانیات آیا کمپین‌ها یا اقداماتی در حوزه CSR یا در زمینه مشاوره به بیماران توسط کوثر انجام شده است به جز این کمپین؟

معمولا هم داروسازی کوثر و هم سایر شرکت های مشابه، از طریق حمایت مالی و اسپانسرشیپ سعی می کردند تا به وظیفه خود در حوزه CSR جامه عمل بپوشانند و مستقیما وارد گود نمی شدند اما با تغییر نگرشی که ایجاد شده است اکنون دغدغه ما در داروسازی کوثر فراتر از CSR است و به دنبال تاثیرگذاری از طریق فعالیت های Advocacy هستیم. ما می خواهیم علاوه بر آگاهی بخشی تخصصی به درمانگران و بیماران و کمک به آنها در حرکت رو به جلو، سعی کنیم مشکلات را بیشتر شناسایی کنیم و به مراجع ذیصلاح انعکاس دهیم و خود حامی حل آن مشکلات شویم! برگزاری کمپین های اجتماعی توسط شرکت ها به معنی بساط کردن برای فروش مستقیم دارو به مردم نیست! بلکه به عنوان یکی از مسئولیت های اجتماعی، هر شرکتی موظف است به سهم خود به آگاهی بخشی به مردم در جهت ارتقای سطح سلامت عمومی کمک کند. در مورد همین بحث سیگار و الکل، خوب همه ما می دانیم که در بحث بیماری های غیرواگیر، دخانیات به عنوان یکی از مهم ترین چالش های نظام سلامت ما مطرح است اما سازمان های بیمه گر از هیچ پروتکل درمانی حمایت نمی کنند و وزارت بهداشت هم آنقدری که باید در پیشگیری و درمان جدی نیست! متاسفانه در کشور ما، تا کارد به استخوان نرسد، توجهی که باید نمی شود. سیگار قابل پیشگیری‌ترین عامل مرگ و میر است! ای کاش هرچه زودتر بسیج ملی کنترل دخانیات را هم شاهد باشیم! انشالله این پویش که راه افتاده است نیز در مناسبت های مختلف و با همکاری سایر ارگان ها در فضای میدانی باز هم برگزار بشود و در فضای مجازی نیز با هشتگ‌های #سفیر_ترک_سیگار و #متعهد_به_ترک بطور پیوسته در جریان خواهد بود.

در مورد مشخصات دو داروی ترک سیگار و ترک الکل کوثر بیشتر توضیح دهید. این دو دارو از چه زمانی در بازار هستند، تاکنون چقدر مصرف کننده داشته و بازخوردهای مصرف کنندگان نسبت به آن چطور بوده است؟

داروی وارنیکلین به عنوان خط اول ترک سیگار در دنیا مطرح است و نخستین بار توسط شرکت فایزر عرضه شد و به تایید FDA هم رسیده است. داروسازی کوثر نیز به عنوان اولین شرکت تولیدکننده ایرانی، در سال 95 از این دارو رونمایی کرد و در این سه ساله ضمن داشتن بیشترین سهم ممکن در بازار، بازخوردها و موفقیت های درمانی بسیار زیادی داشته است که نشان از کیفیت مناسب دارو دارد. در این مدت رقیبان دیگری نیز وارد بازار شدند اما نتوانستند با کیفیت و کمیت وارنیکلین کوثر هم‌تراز باشند. به زودی نیز محصول ما به برند " Quitter" تبدیل خواهد شد و پروژه redesign آن را استارت خواهیم زد تا اقدامات برندینگ هم در کنار کیفیت، کامل شود.

در مورد داروی آکالیسم (با نام ژنریک اکامپروسیت) که درمان نگهدارنده ترک الکل است و پس از طی شدن دوره نشانگان ترک و قرارگیری در فاز عدم مصرف الکل، به بیمار تجویز می شود نیز موفقیت های خیلی خوبی داشتیم. این دارو هم در حالی که کمتر از یک سال از عرضه وسیع آن و فعالیت های اختصاصی ما جهت معرفی آن می گذرد اما نزدیک به 50 درصد بازار را از آن خود کرده که بسیار شایان توجه است. در بخش حمایت از بیماران نیز، واحد بازاریابی کوثر حامی وابستگان به سیگار و الکل در طول دوره درمانشان است و عمیقا اعتقاد داریم که با فروش دارو رسالت ما به پایان نمی رسد. موفقیت های درمانی با داروی وارنیکلین-کوثر در کمتر از سه سال و آکالیسم در یک سال از ورود به بازار بسیار حیرت انگیز بوده است اما هنوز با جا انداختن کامل پروتکل های نوین درمان دخانیات و الکل در ایران فاصله داریم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
 
کد مطلب : ۲۰۶۲۸
جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۹
۰
 
 

ارسال
 
گروه های خبری :