شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ,14 December 2019

تشخیص دقیق سرطان با تصویربرداری مادون قرمز

محققان دانشگاه بوستون با همکاری آکادمی علوم چین، یک شیوه جدید تصویربرداری شیمیایی با استفاده از نور مادون قرمز را توسعه دادند که امکان مطالعه دقیق بافت‌ها در ابعاد میکروسکوپی را فراهم کرده و موجب حذف جراحی‌های غیرضروری می‌شود.

به گزارش فانا، این فناوری جدید امکان تشخیص سرطان سینه، پروستات و سایر انواع سرطان‌ها را با استفاده از نشانگرهای زیستی و تصاویر سه‌بعدی با وضوح دقیق‌تر از میکرون، در اختیار می‌گذارد.
مهمترین ویژگی این فناوری جدید، سرعت بسیار زیاد آن در ارزیابی وضعیت بافت‌ها و سلول‌ها است. همچنین این شیوه امکان تصویربرداری از بخش وسیع‌تری از بافت‌ها را فراهم می‌کند که برای تشخیص اطلاعات نشانگرهای زیستی دارای اهمیت زیادی است.

این شیوه جدید به جای استفاده از نمونه‌های در حال خشک شدن از بافت و بررسی آن با طیف‌سنجی مادون قرمز، امکان مشاهده و ارزیابی سلول‌های زنده سرطانی را در اختیار محققان قرار می‌دهد. به منظور بهبود کیفیت تصویربرداری در این شیوه، از یک لیزر مادون قرمز تحریک کننده و یک لیزر نور مرئی برای مشاهده نمونه استفاده شده و سپس تفاوت بین حالت گرم و سرد این لیزرها اندازه‌گیری می‌شود.

اکنون محققان در تلاشند تا دامنه دید این فناوری را به میزانی افزایش دهند که به چند میلیمتر برسد. همچنین در تلاشند تا وضوح تصاویر به دست آمده از این شیوه را به میزانی افزایش دهند که امکان تصویربرداری از یک ویروس یا باکتری نیز فراهم شود. این قابلیت امکان تشخیص سریع واکنش باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌ها را فراهم خواهد کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.

کد مطلب : ۲۰۹۹۵