چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ,3 June 2020
 
 
گفتگو با علیرضا شه پرست، مدیرعامل شرکت پخش سراسری یاراطب
یاراطب، از بحران تا ایزو
 
 
اشاره : شرکت پخش سراسری یاراطب یکی از شرکت های پخش موفق کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است که سه سال پیش با جایگاه کنونی اش فاصله بسیار داشت. این شرکت به همت مدیرجوان و تلاش نیروی انسانی متعهد و متخصص خود توانسته در مدت کمتر از سه سال از یک شرکت ورشکسته به یکی از پخش های برتر بیمارستانی کشور تبدیل شود. حکایت عبور از بحران و استمرار تعالی و ارتقاء مستمر در شرکت یاراطب، آن هم در دوره ای که اقتصاد کشور با شدیدترین تحریم ها و فشارهای اقتصادی مواجه بوده، روایتی شنیدنی است که در گفتگو با « دکتر علیرضا شه پرست »مدیرعامل جوان و موفق شرکت پخش سراسری یاراطب  به آن پرداخته ایم.
 
سئوال : تا جایی که من می دانم شما از اوایل سال 96 مدیریت شرکت را برعهده گرفتید. کمی از شرایط شرکت درآن روزها بگویید.
جواب : فروردین 96 بود که بنده مسئولیت را در یاراطب قبول کردم. عملکرد شرکت تا سال 95 نشان می داد شرکت صد در صد سرمایه ثبتی اش زیان انباشته داشت و مشمول ماده 141 قانون تجارت می شد و عملاً ورشکسته بود. همچنین شرکت بیش از 150 میلیارد تومان بدهی داشت. علاوه براین ها،  حجم زیادی کالای کم کشش در انبارهای شرکت انباشته شده بود که توزیع و فروش آنها بسیار مشکل بود. تأمین کننده ها به دلیل بدهی های سنواتی با شرکت همکاری نمی کردند و از ما به عنوان یک پخش خوشنام یاد نمی شد. دریک کلام، شرکت قفل شده بود و ادامه حیات آن دیگر میسر نبود.
سئوال: چطور مدیریت چنین شرکتی را پذیرفتید؟ چه برنامه ای برای عبور  ازاین بحران ها داشتید؟
جواب: آنچه ما را به عبور از این بحران امیدوار می کرد تکیه به توانایی ها و تخصص  خودمان بود. گروهی از مدیران و متخصصان جوان که باور داشتیم اگر بخواهیم می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.
سئوال: پس مسئولیت را پذیرفتید و کار را شروع کردید؟
جواب: بله. در ابتدای سال 96 به سرعت برنامه ریزی برای تهیه گزارش شناخت آغاز شد و ظرف کمتر از یک ماه این گزارش آماده شد. شمایی کلی از شرایط شرکت را ترسیم و پیش چشم خود قرار دادیم. بعد نشستیم و با خودمان فکر کردیم برای حل این مشکلات چه باید کرد؟ حدود 2 ماه بعد در خرداد ماه، نقشه راهبردی توسعه شرکت در سه فاز طراحی شد. فاز اول نجات شرکت از بحران، فاز دوم فاز ثبات و فاز سوم حرکت رو به سوی ارتقا و تعالی.
سئوال : قرار بود این سه مرحله در چه دوره زمانی اجرا شود؟
جواب: برای خودمان یک دوره سه ساله را ترسیم کردیم. در سال اول کار به سرعت شروع شد. به عنوان اولین هدف ساماندهی پرداخت بدهی های شرکت را آغاز کردیم  و با مدیریت هزینه ها و افزایش درآمد و ایجاد سود از شمول ماده 141 قانون تجارت (ورشکستگی) خارج شدیم به موازات این امر کاهش زیان انباشته در دستور کار قرار گرفت. با تغییر در رویکردهای شرکت و بهبود فرایندها برای اولین بار شرکت به سود انباشته رسید. همچنین کار تعیین تکلیف 150 میلیارد تومان بدهی انباشته نیز در سال اول آغاز شده بود به نتیجه و سامان رسید و روابط مان را با تأمین کننده ها بهبود دادیم و از بحران عبور کردیم.
با تأمین کننده های جدید و خوشنام وارد کار شدیم و در همان سال اول برای این که خودمان را محک بزنیم در جایزه ملی کیفیت غذا و دارو و بهداشت ایران، شرکت کردیم و توانستیم جایزه گواهینامه اهتمام به کیفیت را اخذ کنیم.
سئوال : بدین ترتیب ظرف یکسال از بحران خارج شدید؟
جواب: بله. با این شرایط وارد سال 97 و مرحله دوم برنامه سه سال ارتقاء شرکت شدیم. در سال 97 روند ادامه داشت و در سومین دوره از جایزه تعالی و پیشرفت شرکت کردیم و برای اولین بار توانستیم در سطح تقدیر یک ستاره این جایزه را بدست آوریم. درهمین سال به روند رو به رشد خود  ادامه دادیم و فروش شرکت در این سال نسبت به سال 96 و همچنین سال های قبل تر از آن  حدود 40 درصد رشد یافت و  برای اولین بار وارد کانال 200 میلیارد تومانی شد. سوددهی ادامه پیدا کرد و برای اولین بار از زیان انباشته خارج شده و شرکت وارد سود انباشته شد.
در همین حال روند کیفی سازی منابع انسانی و ارتقاء کیفی  انبارها را در دستور کار قرار دادیم و با این شرایط وارد سال 98 شدیم. دراین سال با هدف اصلاح فرآیندها برای رسیدن به یک روند تعالی پایدار، نظام مدیریت کیفیت براساس آخرین نسخه استاندارد ایزو 9001  در شرکت پیاده سازی کردیم. این روند حدود یک سال از مهر 97 تا آبان 98 به طول انجامید و با اصلاح  و بهینه سازی گسترده فرآیندها، آموزش پرسنل، اصلاحات شکلی و  ماهوی در فرآیندها، ارتقا سطح کیفی انبارها و ممیزی های گسترده در شرکت ، توانستیم درسال 98 گواهینامه ایزو 9001 در مدیریت کیفیت را اخذ کنیم.
سئوال: اکنون شرایط شرکت چگونه است؟
جواب: همین الان فروش مان 40 درصد از سال قبل بیشتر شده و به عنوان یک شرکت خوشنام در صنعت مشغول فعالیت هستیم.
سئوال: پرسش مهمی که مطرح می شود این است که محور اصلی تبدیل یاراطب ازیک شرکت زیان ده و ورشکسته به یک شرکت سودده و خوش نام در این سال ها چه بوده؟
جواب: ما برای رسیدن به این جایگاه از همان ابتدا سه اصل را محور خود قرار دادیم: شفافیت حداکثری در همه شئون، انضباط مالی و بهبود مستمر فرآیندها، و اعتقاد به این سه محور بود که موتور محرک ما شد. ما در رویکرد کلی خود نیز نگاهی نو در زنجیره تأمین را به کار گرفتیم بدین معنی که پیش از این شرکت مشتری های خود را فقط داروخانه ها و بیمارستان ها می دانست، ولی ما در کنار داروخانه ها و بیمارستان ها بر روی تأمین کننده ها تمرکز کردیم و به تولیدکنندگان و صنعت دارو به عنوان مشتری خریدار خدمت خود نگاه کردیم. به همین دلیل روابطمان با تامین کننده ها بهبود پیدا کرد. هم اکنون حدود 20 شرکت تأمین کننده دارو با ما همکاری می کنند و روابط مستمر و پایداری را با آنها شکل داده ایم. کار دیگری که ما انجام دادیم این بود که تلاش کردیم رضایت تمامی ذینفعان را به صورت متوازن به دست آوردیم. زیرا ما تعالی خود را در رضایت متوازن ذینفعان می دانیم یعنی این که هم سهامداران ما راضی باشند، هم پرسنل ما، هم تأمین کننده ها، هم جامعه و هم  سازمان های بالادستی چه سازمان های اقتصادی بالا دستی و چه سازمان های رگولاتور بالادستی مانند سازمان غذا و دارو.
سئوال: چشم اندازتان برای آینده چیست؟
جواب:  چشم انداز ما در شرکت این است که تا سال 1400 یکی از 15  شرکت پخش برتر کشور شویم  و در بحث مدیریت کیفیت جایگاهی مناسب در صنعت پیدا نموده و در ارائه خدمات توزیع سرآمد باشیم.
برای رسیدن به این چشم انداز خط مشی خودمان را روی چهار محورقرارداده ایم: حفظ و صیانت از حقوق سهامداران، خوشنامی نزد تأمین کنندگان، مدیریت کیفیت و بهبود مستمر فرآیندها و بهبود و ارتقا سطح کیفی منابع انسانی.
سئوال:  امروز وضعیت صنعت پخش دارو را چطور ارزیابی می کنید؟
جواب:  شرکت های پخش دارو در حال تجربه سخت ترین دوران خود هستند.  با توجه به اینکه بخش اعظم بازار دارو کشور در اختیار بخش دولتی است، بدهی های میلیاردی بیمارستان ها و دانشگاه ها و داروخانه های بیمارستانی، شرکت ها را وارد چالش نقدینگی کرده به نحوی که اکثر پخش ها امروز از انجام تعهدات خود به تامین کنندگان و تولیدکنندگان دارو ناتوان شده اند و این امر می تواند کل صنعت و زنجیره تامین دارو را مورد تاثیر قرار می دهد.
نشان دار شدن منابع مربوط به پرداخت های دارو حداقل انتظار ماست و امیدواریم انشالله با تحقق این امر و نیز ارائه یک برنامه منظم در خصوص پرداخت مطالبات بتوانیم با پیش بینی جریان نقدینگی پیش رو از این شرایط و گردنه حساس صنعت به سلامت عبور کنیم.
سئوال:  شرکت یاراطب در شرایط دشوار صنعت و در دوران سخت اقتصادی کشور به این دستاوردها رسیده، با توجه به تجربه های شرکت یاراطب آیا می توان از این الگو برای بهبود شرایط سایر شرکت ها بهره برد؟ و آیا می توان از این تجربه  برای سایر فعالیت های اقتصادی استفاده کرد؟
جواب:  موفقیت و تعالی هر فعالیت اقتصادی که در آن نیروی انسانی متعهد، جوان و با انگیزه به همراه شفافیت و انضباط مالی مشغول به کار باشد، قطعا تضمین شده است.
همانگونه که در بسیاری از عرصه ها هرگاه امور به جوانان متخصص و با انگیزه سپرده شد نتیجه آن ملموس بوده، قطعا مشابه تجربه یاراطب نیز قابل لمس و تجربه در سایر بخش های اقتصاد خواهد بود. از نظر بنده کار بی حاشیه و بهره گیری از توان نیروی متعهد و با انگیزه یگانه راه و مشکل گشای همه نوع بحران اقتصادی در هر صنعتی خواهد بود.
سئوال: و حرف آخر ...
جواب: حرف آخر و اول من یک چیز است. نیروی انسانی. ما در شرکت یاراطب به منابع انسانی خود به عنوان سرمایه اصلی نگاهی ویژه داشته و داریم. بدون هیچ تعارفی باید اذعان کرد که شرکت یاراطب به هر جایگاهی که رسیده مرهون تلاش و زحمات نیروی انسانی شرکت است. در شرکت های پخش حرف اول را نیروی انسانی می زند و آنچه  باعث رشد و ارتقا یک شرکت پخش می شود بدون شک نیروی انسانی آن شرکت است و به حق باید گفت اگر امروز شرکت پخش سراسری یاراطب به این جایگاه رسیده است  همه بار آن بر دوش نیروی  انسانی متعهد و متخصص این شرکت  بوده است و من همواره قدردان زحمات و تلاش های بی شائبه تک تک پرسنل عزیز شرکت در سراسر کشور بوده و هستم.
همچنین هیئت مدیره متخصص، متعهد و پرتوان که بنده را در این سال ها یاری نموده اند، یکی دیگر از عوامل اصلی موفقیت شرکت بوده بر خود فرض و واجب می دانم از زحمات این عزیزان نیز سپاسگزاری نمایم.
 
 
کد مطلب : ۲۳۷۶۵
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۵
۰
 
 

ارسال
 
گروه های خبری :