دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ,3 August 2020
 
 
وضعیت ارائه خدمات سلامت در تحریم ها
آمار مراجعات مردم
 
معاون کل وزارت بهداشت گفت: ۹۵.۵ درصد کسانی که در سال های گذشته به دلیل نیاز به خدمات بستری مراجعه کرده اند، خدمت مورد نیاز را دریافت کرده اند.
 
به گزارش فانا، ایرج حریرچی در خصوص مراجعه مردم به مراکز درمانی، اظهار داشت: در کشور ما، ۹۸.۳ درصد کسانی که در سال های گذشته به دلیل نیاز به خدمات سرپایی مراجعه کرده اند، خدمت مورد نیازشان را دریافت کرده اند و بین فقیر و غتی نیز تفاوت چندانی در این زمینه نبوده است.

وی افزود: در این راستا، پنجک پنجم یا برخوردار ۹۸.۶ درصد و پنجک اول یا غیر برخوردارترین نیز، ۹۷.۵ درصد خدمات مورد نیاز خود را دریافت کرده اند.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در مورد خدمات بستری هم الگوی مشابهی وجود دارد، یعنی ۹۵.۵ درصد کسانی که در سال های گذشته به دلیل نیاز به خدمات بستری مراجعه کرده اند، خدمت مورد نیاز را دریافت کرده و باز هم بین فقیر و غنی تقاوت چندانی وجود ندارد. به این معنا که پنجک پنجم یا برخوردار ۹۷.۶ درصد و پنجک اول یا غیر برخوردارترین نیز، ۹۴.۸ درصد خدمات مورد نیاز خود را دریافت کرده اند.

حریرچی عنوان کرد: در حال حاضر، از نظر پوشش خدمات سلامت، در مقایسه با دیگر کشورها، ایران وضعیت متوسط به بالا دارد و طبق پیش بینی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۳۰، رتبه اول منطقه مدیترانه شرقی از لحاظ پوشش خدمات سلامت خواهیم بود.

وی افزود: علت پوشش مطلوب خدمات سلامت در وضعیت فعلی و مطلوب تر در ۱۰ سال آینده، سرمایه گذاری در حوزه سلامت در ۴۰ سال گذشته خصوصا در چند سال اخیر و پیش بینی تداوم آن برای سال های آینده است. همچنین، علت عدم تفاوت چندان بین فقیر و غنی و روستایی و شهری توجه بیشتر و اولویت گذاری خدمت رسانی در مناطق محروم و برای اقشار غیر برخوردار توسط دولت و مجلس بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: بعد از تحریم های ناجوانمردانه در سال ۹۱، به دلیل تورم بالا و کاهش قدرت خرید مردم، اولویت هزینه مردم به خوراک و مسکن منتقل شد و از هزینه کرد در اولویت های دیگر مانند سلامت و آموزش کاسته شد که منجر به کاهش ۵ تا ۷ درصدی مراجعات مردم به مراکز بهداشتی و درمانی شد.

حریرچی ادامه داد: در دوره اخیر تحریم ها به دلیل اجرای طرح تحول سلامت و در اولویت بودن حوزه سلامت برای دولت و مجلس و گسترش مناسب خدمات ارزان قیمت در بخش دولتی، پیش بینی این است که با کاهش بار مراجعه کمتری نسبت به سال ۹۱ مواجه شویم و در تلاش هستیم که این کاهش را به صفر یا حداقل ممکن برسانیم.
 
کد مطلب : ۲۴۲۸۸
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۵
۰
 
مرجع : خبرگزاری مهر
 

ارسال
 
گروه های خبری :