پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹ ,24 September 2020
 
 
ادامه اعتراضات جامعه پزشکی به بازگشایی مدارس
ابراز نگرانی عمیق انجمن پزشکان کودکان ایران
 
یک هفته از بازگشایی مدارس در ایران می‌گذرد، اقدامی که واکنش‌های تندی در پی‌ داشت و به نگرانی‌های زیادی در جامعه دامن زد. پس از این اعتراضات، وزیر آموزش و پرورش از مواضع قبلی عقب نشینی کرد و با بیان اینکه احدی حق ندارد دانش‌آموزان را برای حضور در مدارس مجبور کند، بر باز بودن مدارس تاکید کرد.جامعه پزشکی از روزهای نخست نسبت به اقدام وزارت آموزش و پرورش یک رویکرد اعتراضی را در پیش گرفت، نامه‌‌های روسای سازمان نظام پزشکی، مجمع عالی سازمان نظام پزشکی و فرهنگستان علوم پزشکی یا سخنان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار نظر نمایندگان کادرهای درمانی کشور در این رابطه بود. با این حال پس از یک هفته از بازگشایی مدارس اعتراضات جامعه پزشکی نسبت به بازگشایی مدارس ادامه دارد.
 
به گزارش فانا، منصور بهرامی رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران شنبه 22 شهریورماه در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نگرانی عمیق این انجمن را نسبت به بازگشایی مدارس در شرایط پاندمی ویروس کووید ۱۹ اعلام کرد. بهرامی در رابطه با دلایل نگرانی انجمن نسبت به بازگشایی مدارس نوشته است:«مکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی به طور کامل توسط دانش آموزان مخصوصاً پایه‌های ابتدایی وجود ندارد لذا در معرض قرار دادن دانش آموزان در محیط‌های سربسته با ازدحام زیاد منجر به افزایش میزان موارد بیماری وبه تبع آن مرگ و میر بالا در کودکان خواهد شد. علی‌رغم تصور قبلی مبنی بر عدم درگیری کودکان به این بیماری در ماه‌های اخیر موارد فزاینده‌ای از درگیری کودکان و حتی متاسفانه چندین مورد فوت کودکان در کشور وجود داشته است.»

وی ادامه داد: «در صورت همه‌گیری کودکان با بازگشایی مدارس همانند آنچه در میزان در بیماران بزرگسال شاهد بودیم متاسفانه تخت‌های مراقبت ویژه کودکان به اندازه کافی در کشور موجود نیست بنابراین با چالش بزرگی روبرو خواهیم بود. در حال حاضر هنوز واکسن جهت پیشگیری از این بیماری تهیه و توزیع نگردیده است. میزان سرایت این بیماری نسبت به سایر ویروس‌های تنفسی بسیار بیشتر است و همچنین افراد به ظاهر سالم می‌توانند ناقل بدون علامت باشد و باعث گسترش شیوع ویروس شود. انجمن پزشکان کودکان ایران با در نظر گرفتن جمیع جهات و بررسی کارشناسی موضوع پیشنهاد می‌کند در سال تحصیلی آتی تا آماده شدن شرایط لازم و تولید واکسن تمهیدات لازم جهت برگزاری کلاس‌های درس به صورت آنلاین و از راه دور فراهم گردد و از حضور و اجتماعی دانش‌آموزان در مجالس مدارس جلوگیری به عمل آید.»

دلایل نگرانی جامعه پزشکی از بازگشایی مدارس

با توجه به ابراز نگرانی‌های متعدد جامعه پزشکی در رابطه با بازگشایی مدارس این پرسش وجود دارد که دلایل اصلی این نگرانی‌ها از کجا ریشه می‌گیرد. حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی و بین‌الملل سازمان نظام پزشکی در این رابطه گفت: «شرایط و امکانات برای بازگشایی مدارس آماده نیست. در این مورد با کودکان سروکار داریم، خدای نکرده از دست دادن هر یک از آن‌ها میزان افسردگی و بحران‌های خانوادگی در جامعه را افزایش می‌دهد. تمام بزرگان جامعه پزشکی از تمامی جناح‌های سیاسی کشور به این موضوع اعتراض کردند. وقتی پای منافع ملی به وسط می‌آید باید از متخصصان امر دعوت و از نظر آن‌ها استفاده کرد، اما ستاد یک ترکیب دولتی دارد و از افراد متخصص و کسانی که با بیماری مقابله می‌کنند خالی است.»

وی افزود: «قشر دیگری که در این میان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، کادر آموزش هستند. این افراد مجبورند که در مدارس حضور پیدا کنند و مانند کادر درمان در خط مقدم قرار بگیرند. ممکن است میزان معلمان و مدیرانی که به بیماری مبتلا می‌شوند یا احیاناً فوت می‌کنند افزایش پیدا کند و شهدای آموزش داشته باشیم.»

کرمانپور در رابطه با توان کادر درمان در صورت افزایش مبتلایان به کرونا نیز گفت: «اگرچه تعداد مبتلایان ممکن است بالا رود، اما جامعه پزشکی ثابت کرده که می‌تواند به همه این افراد رسیدگی کند، اما توان آن‌ها هم حدی دارد. این افراد بالاخره خسته و فرسوده می‌شوند و این امر بسیار تلخ خواهد بود. تاکنون حدود ۲۰۰ نفر از اعضای کادر درمان جان‌باخته‌اند که جایگزینی برای آن‌ها وجود ندارد. حدود ۲۰ سال طول می‌کشد تا یک پزشک تربیت شود و تجربه بالینی به دست آورد و با از دست رفتن این افراد جایگزین کردن آن‌ها بسیار سخت خواهد بود.»

جای خالی کادر درمان در تصمیم‌گیری‌های ستاد ملی کرونا

وی یادآور شد: «چندین تجربه بحران در کشور داشته‌ایم و به خوبی این بحران‌ها را مدیریت کرده و آن‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم اما موضوع کورونا متفاوت است و باید از افرادی که د رخط مقدم این مبارزه با این ویروس هستند برای مدیریت آن استفاده شود. در جلسات ستاد ملی کرونا افراد باتجربه یعنی کادر درمان دعوت نمی‌شوند و از نظرات آن‌ها استفاده نمی‌شود تا بتوانند بر تصمیمات تاثیر بگذارند. وزارت بهداشت خود نهادی حاکمیتی و بخشی از دولت است، باید در جلسات ستاد حاضر باشد، اما وقتی پزشکان و پرستاران که جان خود را وسط گذاشته‌اند در این جلسات حاضر نیستند تا تصمیمات ستاد را متعادل کنند اتفاقی مانند بازگشایی مدارس رخ می‌دهد.»

در چه حالتی بازگشایی مدارس درست بود

در همین حال عبدالله کریمی، فوق تخصص عفونی کودکان با بیان اینکه بازگشایی مدارس با توجه به پاندمی کرونا به عنوان یک چالش جهانی مطرح شده است، به ایسنا، گفت: «از طرفی حضور در مدارس از جنبه‌های روانشناختی و در جهت نهادینه شدن روش‌های اجتماعی و کسب علم و دانش، مهارت‌های اجتماعی، مهارت تفکر، مهارت نحوه ارتباط با همنوعان و مهارت حل مساله، لازم است. قاعدتا این مهارت‌ها باید در مدارس به دانش‌آموزان آموخته شود. از طرفی ماندن فرزندان در منزل به محرومیت از ارتباط، بروز افسردگی و چاقی و اضطراب ختم می‌شود و چه بسا منجر به برخی مشاجرات خانوادگی شود. در عین حال اگر بخواهیم که آموزش را به صورت مجازی انجام دهیم، اگر والدین دو فرزند مدرسه‌رو در دو سطح مختلف داشته باشند یا شاغل بوده یا توان علمی کافی نداشته یا با نحوه استفاده از فضای مجازی آشنایی نداشته و یا به این فضا دسترسی نداشته باشند، چه باید کرد؟»

کریمی افزود: «در اینجا ممکن است شکاف دیجیتالی ایجاد شود، به طوری که قشری که محروم بوده، محروم‌تر شده و اصلا موضوعاتی مانند ترک تحصیل پیش آید که بر اساس آمارها این اتفاق در خانواده‌های آسیب‌پذیر پنج برابر خانواده‌های متمکن است. از طرفی حتی اگر شرایط برای همه یکسان باشد، باز هم کسب بسیاری از مهارت‌ها و علوم به صورت غیر حضوری غیر ممکن بوده و یا با موفقیت کمی توام است. بنابراین پاسخ به این سوال که آیا مدارس بازگشایی شوند یا خیر؟، صرفا بله یا خیر نیست؛ بلکه این سوال یک پاسخ ساده ندارد و از استانی به استان دیگر، شهرستانی به شهرستان دیگر، مدرسه‌ای به مدرسه دیگر متفاوت است. بنابراین برخورد صفر یا 100 با این موضوع نشان می‌دهد که ما موضوع را سهل گرفته و به درستی مدیریت نمی‌کنیم. باید توجه کرد که در تصمیم گیری در این حوزه چند عامل حائز اهمیت است عواملی مانند مباحث اپیدمیولوژی و وضعیت همه‌گیری، نحوه حمایت دولت، وضعیت مدارس، وضعیت آمادگی مردم، وجود کلیه الزامات بازگشایی و در نهایت وضعیت آنفلوآنزا در کنار کرونا.»

کریمی ادامه داد: «بسیاری از کشورهای اروپایی مانند دانمارک، فنلاند، ایتالیا و بسیاری از ایالت‌های آمریکا، چین، ژاپن، جمهوری کره و.... در صدد بازگشایی مدارس بوده و یا برخی از آن‌ها مدارس را باز کرده‌اند، اما این موضوع شرط و شروطی دارد و پاسخ یونیسف و سازمان بهداشت جهانی نیز در این زمینه بله یا خیر صِرف نیست. معیارهایی در این زمینه در نظر گرفته شده است. یکی از معیارهای مهم بازگشایی این است که هر منطقه‌ای در چه وضعیتی قرار دارد. آیا پرخطر یا کم‌خطر است و یا در خطر متوسط قرار دارد؟ اگر تعداد موارد مبتلای جدید در 100 هزار نفر کمتر از 10 نفر در هفته باشد، تست PCR در افراد تست شده کمتر از پنج درصد مثبت شود و افرادی که با علائم شبه کووید19 به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند کمتر از پنج درصد باشند، می‌توان مدارس را با در نظر گرفتن حمایت‌های دولت، آمادگی مردم و فراهم شدن الزامات بازگشایی، باز کرد.»

این متخصص عفونی کودکان بیان کرد: حال اگر تعداد موارد مبتلای جدید بین 10 تا 100 در هر 100 هزار نفر باشد یا میزان مثبت تست PCR و یا بیماران با علائم شبه کووید19 بین پنج تا 10 درصد باشد باید دوگانه عمل کرد و بازگشایی کامل می‌تواند خطرناک باشد. باید به نحوی عمل کرد که هم آموزش از راه دور وجود داشته باشد و هم آموزش با حضور محدود افراد که در این صورت می‌توان از 50 درصد ظرفیت مدارس استفاده کرد و حضور را برای دروس اصلی و مهارت‌ها نگه داشت. در عین حال اگر تعداد مبتلایان جدید در هفته بیش از 100 نفر در هر 100 هزار نفر باشد، میزان تست مثبت PCR و یا بیماران با علائم شبه کووید19 بیش از 10 درصد باشد، آموزش تا اطلاع ثانوی باید کاملا مجازی باشد. این سه فاکتور را باید هر دو هفته تکرار کرد و اگر موارد کووید19 قطعی یا محتمل و یا شبه کرونا، شیب نزولی داشت، می‌توان مدارس را بازگشایی کرد و بر اساس آن تصمیم گرفت.»

کریمی تاکید کرد: «البته حتما باید این حالات انعطاف‌پذیر و وضعیت‌ها قابل تغییر باشند. بر این اساس که بتوان هر 28 روز یکبار درباره وضعیت بازگشایی تجدید نظر کرد.

وی ادامه داد: «حال یک سوال که ایجاد می شود این است که آیا اپیدمی در کشور ما تحت کنترل است؟ وقتی مسئولان مرتب از موج سوم صحبت کرده و هشدار می دهند، باید پرسید این هشدارها و موج سوم چطور ایجاد شده و چه کسی تضمین می‌کند که اگر بدون آمادگی دولت و مردم و بدون وجود الزامات بهداشتی در مدارس، بازگشایی کامل اتفاق افتد و از طرفی آنفلوآنزا هم از راه برسد، موج چهارمی نداشته باشیم؟. دولت باید حمایت‌های لازم را از مردم و مسئولان بهداشتی و مدارس به عمل آورد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: «مدارس باید از نظر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی، آب سالم شُرب، شستن دست‌ها و داشتن مواد گندزدا آمادگی کامل داشته باشند، حال سوال این است که آیا مدارس ما در همه مناطق این زیرساخت‌ها را دارند؟ در عین حال پرسنل مدارس باید از چند جهت آمادگی کامل داشته باشند. اولا خودشان از نظر نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آموزش مفاد درسی به درستی آموزش دیده باشند. در عین حال هر مدرسه باید بتواند سیستم آموزشی خود را ارزیابی کرده و از اثرگذاری آموزش اطمینان داشته باشد. پرسنل مدارس باید ارتباط صحیح و علمی با دانش آموزان و والدین را در شرایط اپیدمی آموزش دیده باشند، هر مدرسه‌ای باید تیم حل بحران داشته باشد تا در صورت بروز مشکل بتواند آن را حل کند. محافظت از معلمین و کادر مدارس و به ویژه افراد در معرض خطر مانند دیابتی ها و مبتلایان به بیماری های زمینه ای باید مدنظر باشد. کودکان باید به زبان ساده از سوی والدین قبل از ورود به مدرسه و از سوی کادر مدرسه در دوره های کوتاه به طور مداوم با نحوه دست شستن، عدم تماس دست با چشم و بینی و محافظت در زمان عطسه و سرفه آموزش ببینند. به شرطی که به مردم بها داده شده و حمایت شوند، مردم می توانند مشکلاتشان را حل کنند.»

لزوم نظارت شدید بر اجرای پروتکل‌ها در مدارس

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در هفته اخیر تندترین موضع را در برابر بازگشایی مدارس اتخاذ کرد، این هفته نیز در این رابطه سکوت نکرد و کفت: « با توجه به شروع سال تحصیلی جدید وزارت بهداشت پروتکل‌های سختگیرانه و واقعی را برای فعالیت‌های مدارس نوشته است و فرض بر آن بوده که تمام نقاط کشور از لحاظ شیوع ویروس کرونا قرمز است چون نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام نقطه در آینده چه‌طور خواهد شد. واقعیت آن است که نمی‌توان دانش‌آموزان به خصوص در مقطع ابتدایی را برای رعایت پروتکل‌ها توجیه کرد به خصوص در زمان زنگ تفریح که آنها از سر و کول هم بالا می‌روند پس این بیشتر شوخی است تا واقعیت. ضمن آنکه در بسیاری از نقاط دانش آموزان به دلیل فقر توانایی تهیه ماسک را ندارند و اساسا وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به اندازه کافی ماسک برای دانش‌آموزان تولید نکرده است. حتی در صورت وجود هم قیمت آن بالاست و همه نمی‌توانند ماسک و ضدعفونی‌ کننده تهیه کنند.» شهریاری افزود: « نسخه مدیریتی برای فعالیت مدارس نباید کشوری باشد و باید برای هر استان نسخه خاصی پیچیده شود که کلاس‌ها به صورت حضوری و یا از طریق فضای مجازی تشکیل شود. مثلا در مناطق عشایری و روستایی با تعداد دانش‌آموزان کم امکان تشکیل کلاس در فضای باز وجود دارد، اما این امکان در شهرستانی مانند ایرانشهر فراهم نیست چون برخی کلاس‌ها با حضور ۴۰ دانش‌آموز و حتی به صورت دو شیفت برگزار می‌شود اما دانش‌آموزان ماسک و مواد ضدعفونی کننده ندارند.»

شهریاری تاکید کرد: «در این وضعیت باید دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش بر اجرای پروتکل‌ها در مدارس نظارت جدی داشته باشند. متاسفانه وزارت آموزش و پرورش کمبود جدی از نظر مراقب سلامت دارد و در نامه‌ای به رئیس سازمان اداری استخدامی درخواست کردیم ۱۰ درصد مجوزهای اعطا شده برای استخدام‌ها از بین مراقبان سلامت باشد که امکان نظارت به طرح در مدارس فراهم شود.»


یاسر مختاری
 
کد مطلب : ۳۰۳۷۶
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۰
۰
 
مرجع : روزنامه سپید
 

ارسال
 
گروه های خبری :